Verslag van de reis van Rene Heupink en Maarten Meulenbroek naar Liberia van 21-04 tm 02-05-2023.

Het doel van deze reis is eigenlijk zoals iedere reis veel te veel voor (ruim) 1 week.
- Het plaatsen van een compleet off-grid zonnesysteem* op de (NVTI) school in de back-road.
- Het repareren van het dak van de (NVTI) school.
- Vervangen en veranderen van 220m2 dak bij de JBN medische clinic in Peace-Island. (sloppenwijk in Monrivia)
- Het plaatsen van een compleet off-Grid zonnesysteem* op het nieuwe dak van de JBN medische clinic in Peace-Island.
- Het maken en plaatsen van mallen voor alle ramen op de 2de verdieping van de nieuwe ziekenhuis in Boystown.
Eigenlijk waren alle werkzaamheden gepland in de voorjaarsvakantie van René in februari, maar de container met alle bouwmaterialen kwam maar niet op tijd in Monrovia.
Dus alles verzet naar de mei – vakantie, dit was maar goed ook, het transport heeft René veel slapeloze nachten gekost, en de container was alsnog maar net voor onze aankomst over. (Door transport fouten is de container in verschillende landen geweest)

De heenreis:
Op 20-04-2023 bracht Louise ons naar het station in Breda, vanwaar we rechtstreeks door konden naar Brussels-airport.
De heenreis was er een met veel vertraging, waardoor we ’s avonds pas laat aankwamen in het huis van Abdullah Kamara, waar een heerlijk maal voor ons klaarstond.
Zaterdag 22-04-2023:
Na het ontbijt direct naar de school aan de back-road gegaan waar de container stond waar nog een enorme hoeveelheid zwaar bouwmateriaal in zat, zoals een paar duizend kilo dakplaten, balken, gipsplaten enz. Alle zonnepanelen, accu’s en omvormerkasten stonden al netjes binnen in een afgesloten ruimte.
Terwijl René zich bezighield met het uitladen van de bouwmaterialen ben ik (Maarten) begonnen met het monteren van de frames voor de zonnepanelen.
Wij hadden een Dream team met mensen om ons te helpen, waaronder:
- Momo (Technisch Medewerker school)
- Arthur ( Leraar elektrotechniek)
- Dawolo (Leraar metselen)
- Flomo (Technisch Medewerker school)
Het is fijn om de betrokkenheid van de mensen ter plaatse te hebben, en anderzijds vinden zij het fijn om ons te helpen, aangezien zij aangeven altijd veel van ons te leren. Het was een geweldig team, die ook op de andere locaties (Medische clinics) belangeloos hebben geholpen!
Hierdoor hebben we op de zaterdag al de eerste panelen kunnen monteren, en stonden de 2 accu/omvormer stations op de plaats.
Zondag 23-04-2023
‘s Morgens kleine klusjes en voorbereidingen gedaan, ‘s middags even lekker naar A La Lagune geweest voor de nodige ontspanning.
Maandag 24-04-2023
Vol gas verder op de school aan de back-road, eind van de dag alles gemonteerd, de zonnepanelen leveren stroom en de omvormer is de accu’s aan het laden!
Dinsdag 25-04-2023
‘s Morgens het eerste project afgesloten en voorbereidingen getroffen voor het project 3 (project 2 kan nu niet doorgaan, aangezien de stijger niet hoog genoeg (meer) is. Momo heeft echter aangegeven dit in een later stadium zelf aan te kunnen.
’s Middags een met bouwmaterialen volgeladen Ambulance (deze wordt op dit moment nog niet veel gebruikt), naar de Clinic op Peace -Island gereden, waar Bindu (vrouw van Abdullah, en zuster in de clinic) ons al opwachtte.
Woensdag 26-04-2023
Samen met de jongens begonnen het oude dak eraf te breken, d.w.z de eerste 7 meter, aangezien het dak dezelfde dag ook weer dicht moet, ivm het regen seizoen.
Het is niet alleen platen vervangen, maar ook de dakconstructie moet vervangen worden zodat de nieuwe spanten tot in de nok doorlopen.
Om 10.00 uur is het oude dak eraf en kan de eerste spant omhoog!
Na het middaguur zitten de 6 spanten erop, en kan begonnen worden met de regels (dwarslatten), waarna we de eerste dakplaten konden monteren.
Tegen 18.00 uur, moe maar voldaan, was het dak weer dicht!
Donderdag 26-04-2023
Begonnen met de montage van de zonnepanelen, hier geen 16 maar 8 panelen. Eind van de dag, de zonnepanele pompen de accu’s vol!
Vrijdag 27-04-2023
Tweede deel van het dak (220m2) gedemonteerd, spanten gemaakt en dakplaten gemonteerd. Eind van de dag, is het dak weer dicht!
Zaterdag 28-04-2023
Vandaag gaat Flomo alle bedrading van de elektriciteit in de clinic van Peace Island herstellen, terwijl René, Maarten, Momo en Dawolo naar de clinic van Edna gaan in Mamba-Kaba ( 1 tot 2 uur rijden, afhankelijk van het verkeer).
Hier gaan we houten frames aanbrengen, waar de ramen in komen (die René weer ergens vandaan getoverd heeft). Helaas hadden we een kleine tegenslag, omdat de metselaar de muren te hoog had gemetseld, waardoor onnodige tijd verloren ging met het weghakken van stenen, waar de ramen in komen.
Momo en Maarten maakten de frames, waarna René en Dawolo ze gingen stellen en vastzetten.
Ook hier stond men te kijken hoe snel gewerkt kan worden met een goed team en goed gereedschap (powertools als boor, schroef en zaagmachines en zelfs een apparaat waarmee nagels in de beton worden geschoten. Goed gereedschap is niet altijd vanzelfsprekend in Liberia.)
Eind van de dag foto’s gemaakt voor een aantal Sponsoren:
- Hemmer/Sikkens
- De Pannenloods
- Hoe Losser hoe Beter
Terug naar huis, en zoals elke dag sloten we af met een biertje bij Christine.
We verheugen we op de dag van morgen (zondag), omdat Abdullah ons mee gaat nemen het binnenland in voor een bezoek aan een van de Ferry’s die René 5 jaar geleden heeft geïnstalleerd samen met Herman Schepers en Mike Heupink over een rivier in Bomby Mine in de st Paulriver.
Zondag 29-04-2023
Vroeg ontbeten en vertrokken met Rene, Maarten, Abdullah, Wolu en onderweg pikken we Dawolo op.
Na een lange maar mooie rit, waarbij het landschap steeds meer veranderde in een echt Afrikaans en puur Landschap met mooie kleuren, blauwe lucht, zon en wolken, waardoor ik het gevoel kreeg dat we in een stripboek van Kuifje in Afrika beland te zijn!
Aangekomen bij de Ferry was er eerst teleurstelling, want de Ferry was weg! Al gauw kwam in een kano van de overkant een dorps-man naar ons toe.
Hij legde ons uit dat de kabels defect waren, maar de ferry was er nog, ze hadden hem alleen verplaatst naar een nieuwe plek iets stroomopwaarts, die beter geschikt is. René gaf aan dat er nieuwe kabels klaarliggen in Monrovia.
De dorps-man zijn grootste probleem is nu dat niemand hem wil helpen met de kosten voor de aanleg van de weg naar de nieuwe locatie van de pont. Er is wel een graafmachine in de buurt, maar ze hebben ongeveer 5 vaten diesel nodig, maar Monrovia geeft totaal niets om het dorp! Hij wil hier graag zo snel mogelijk mee verder, aangezien de pont erg belangrijk is voor het dorp. Ook zijn er de laatste maanden al weer drie dorpsgenoten (onnodig) verdronken!
Hij was daarom erg blij met ons bezoek, en Abdullah beloofde een verslag te sturen aan president kandidaat dhr. Jozef Boakai. Ook lieten wij bij het afscheid al vast geld achter voor de eerste diesel.
Hierna via een andere route teruggereden naar Monrovia, waar we de mooie dag afgesloten hebben bij A La Lagune.
Maandag 1-05-2023
Vandaag na het ontbijt eerst naar de school aan de back Road gereden om een tafeltje en 4 stoelen in te laden en doorgereden naar de clinic van Edna. In het kale stenen gebouw woont namelijk een jonge vrouw met 3 kleine kinderen om inbraak te voorkomen. Ze heeft echter niets, ze leven op de betonnen vloer en dat kan René natuurlijk niet hebben en heeft de tafel en stoelen geregeld.
Vandaag in de brandende zon de werkzaamheden hier afgemaakt, maar net terug in Monrovia, hoort René dat de vrouw graag een deur wil tegen de muggen en voor haar veiligheid, daarom besluit René morgenvroeg met Dawolo nog even heen en weer te gaan.
Dinsdag 2-05-2023
Terwijl René naar de clinic van Edna rijd, ga ik met Abdullah naar de clinic in Peace-Island voor de laatste controle. Flomo heeft afgelopen zaterdag goed werk geleverd en ik hoefde eigenlijk alleen maar de schakelaar van LEC (elektriciteits maatschappij) door te schakelen naar het nieuwe zonnesysteem met accu’s.
Erg leuk als je met 1 handeling kunt schakelen van een systeem dat geld kost naar een gratis en groen systeem! Het mooie is dat de hele clinic erop draait, in de school hebben we het moeten beperken tot 1 afdeling (ICT) en de buitenverlichting voor de nacht.
Eind van de ochtend werden we verrast door een huldiging als dank voor alle werkzaamheden. In de theaterzaal zat het vol met studenten en genodigden. De Directrice Marlin, Abdullah Camara, Bendu Camara (clinic Peace-Island) en anderen hielden een toespraak om aan te geven hoe blij ze waren met de werkzaamheden van de afgelopen 12 dagen!
Wij kregen mooie cadeaus (handgemaakte Liberiaanse kunstwerken, een Liberiaanse outfit en een handgemaakte hangmat). De feestelijkheden werden afgesloten met een heerlijk buffet!
Eind van de middag zijn we door Abdullah naar het vliegveld gebracht voor de terugreis.
Voor dit project willen wij in het bijzonder de volgende sponsoren bedanken:
Stichting Burger nieuwe weeshuis | Geld voor het zonnesysteem |
Van Hall Innovations | Leverancier van het zonnesysteem |
Hemmer/Sikkens | Verf voor de clinic Mamba-Kaba |
De Pannenloods | Gipsplaten voor de clinic Mamba-Kaba |
Houthandel Oude Hendriksman | Hout voor de clinic Mamba-Kaba |
Gerard Benering | Sponsoring van dakplaten |
Vredenburg elektro groothandel | Diverse elektrotechnische materialen |
Hoe Losser Hoe Beter | Sponsoring van dakplaten |
Mase BV | Sponsoring zand, cement en stenen |
*In 2022 kreeg Jolanda (bestuurlid Netlib) groen licht van stichting Burger nieuwe weeshuis, om voor € 15.000,- te investeren in zonnepanelen met accusysteem (off-grid)
Maarten heeft na het nodige onderzoek gekozen voor twee systemen van Fa. van Hall uit Nuenen Nederland, aangezien zij gespecialiseerd zijn in systemen voor de Tropen (simpel en robuust).
En de tweede reden was dat de eigenaar een extra interessant aanbod heeft gedaan, en er zelfs persoonlijk nog geld bij gedaan heeft, om het plan te steunen.
Hierdoor was het mogelijk voor beide systemen een dubbel systeem aan te schaffen, waardoor de capaciteit verdubbelt is tot 24 KWh (School Back Road) en 12 KWh (clinic Peace Island), maar ook mocht er in de toekomst een probleem zijn met een inverter, er eenvoudig overgeschakeld kan worden op het tweede systeem.
Specs:
Systeem Back-Road: VH 6000 HE
- Theoretisch 48KWh, praktisch 24 KWh
- 16 zonne panelen
- 16 accu’s 250 Ah
- Max 16A 1 phase continue
Systeem Peace-Island: VH 3000 HE
- Theoretisch 24KWh, praktisch 12 KWh
- 8 zonne panelen
- 8 accu’s 250 Ah
- Max 10A 1 phase continue
Verdere specs zie handboeken.
Extra foto’s voor een impressie van de reis!





